Een rustgevend bedtijdritueel? Een must!

Slaaptips voor de overgang naar de zomertijd
27/03/2019
Zomerse slaaptips
25/07/2019
Toon alle berichten

Een rustgevend bedtijdritueel? Een must!

Waarom?

Een rustgevend en voorspelbaar bedtijdritueel helpt je kindje om de overgang te maken van de (drukke) dag, naar de rust van de nacht. Kleine kinderen hebben nog geen tijdsbesef. Door het bedtijdritueel elke dag op dezelfde manier te laten verlopen, zullen ze al snel ‘begrijpen’ dat het moment van slapengaan is aangebroken.

Wat?

Het bedtijdritueel is de vaste volgorde van activiteiten die je doorloopt voordat je kindje gaat slapen. Het helpt je kind om zich te ontspannen en zich voor te bereiden op het slapengaan en de nacht. De dagelijkse herhaling en het weten wat er komt, geeft een gevoel van herkenning, geruststelling en veiligheid.

Vanaf welke leeftijd?

Je kan een bedtijdritueel al introduceren vanaf 6 à 8 weken. Wat je allemaal doet, varieert natuurlijk bij een baby en een peuter of kleuter, maar de insteek is hetzelfde. Kleine kinderen hebben nog geen tijdsbesef. Door een bedtijdritueel te installeren, ‘begrijpt’ je kindje dat het moment van slapengaan is aangebroken.

Hoe?

De inhoud van het bedtijdritueel hangt samen met de leeftijd, maar ook met de interesses en het karakter van je kindje. Het ene kind houdt van boekjes, het andere houdt van liedjes. Ook waar je je als ouder in kan vinden, speelt een belangrijke rol. Zorg ervoor dat je dingen installeert waar je jezelf goed bij voelt.

Onder de 12 maanden behoort een voeding bijvoorbeeld meestal tot het bedtijdritueel. Vanaf 12 maanden is het aan te raden om de voeding vóór het bedtijdritueel aan te bieden, bv. in de living of in een andere ruimte dan de slaapruimte.

Wat kan tot het ritueel behoren?

  • Wassen
  • Schone luier
  • Pyjama aan
  • Slaapzakje aan
  • Tanden poetsen
  • Kort verhaaltje lezen
  • Slaapliedje zingen
  • Kusje en knuffel geven
  • Knuffels slaapwel zeggen
  • Rustig aai- of kriebelspelletje
  • Melkvoeding

Tips

  • Begin met een uurtje voor het slapengaan je kindje niet meer bloot te stellen aan fel kunstlicht, zoals bv. ‘blauw/wit’licht of licht van schermpjes (bv. de TV die opstaat, laptop, tablet, smartphone, …)
  • Vermijd wilde spelletjes, harde geluiden, lawaaierig speelgoed, … op het einde van de dag. Hou dit liefst ook buiten de slaapkamer zodat het duidelijk is dat de slaapkamer is om te ontspannen en tot rust te komen.
  • Hou het haalbaar
  • Hanteer elke keer dezelfde volgorde
  • Voor baby’s is het meestal voldoende om 10 minuutjes voor de gewenste slaaptijd te beginnen. Geef je een badje, dan begin je uiteraard iets eerder.
  • Het bedtijdritueel moet rustgevend zijn, niet stimulerend.
  • Zorg dat de laatste stappen van de bedtijdroutine niet verspreid zijn over het hele huis, maar in de slaapkamer gebeuren.
  • Maak duidelijke afspraken over bv. het aantal verhaaltjes of hoelang je zal lezen. Laat geen ruimte om erover te onderhandelen.
  • Vermijd wilde spelletjes en enge verhalen.
  • Als jij en je partner afwisselen bij het naar bed brengen, is het perfect ok dat jullie stijlen lichtjes verschillen. Zorg er gewoon voor dat je consistent bent over wat er tijdens de bedtijdroutine gebeurt en wanneer het bedtijd is.
  • Door het ritueel te lang te maken wordt de overgang onduidelijk en kan het zijn dat je kindje over de vermoeidheidsdrempel heen geraakt. Reken op 20 à 30 minuten om alle stappen van je routine rustig te doorlopen. Als je de routine overhaast moet doorlopen, is de kans groter dat je kindje uit bed zal komen, de bedtijd zal proberen uitstellen of zal smeken om langer te blijven.
  • Installeer een kort ritueel voor de dutjes.

Veel succes!

Maak nu een afspraak!