Feestdagen

Tips van de slaapcoach voor ouders met (kleine) kinderen. (HLN)
24/11/2019
Slaapregressie! Wat is het? En wanneer is het weer voorbij?
13/02/2020

De kerstkriebels beginnen zich te verspreiden! Overal lichtjes, gezelligheid, uitkijken naar tijd doorbrengen met de mensen die je graag ziet, …

Maar hoe combineer je de feestdagen het beste met de slaap van je baby, peuter of kleuter?

Wat als je kindje het moeilijk vindt om op verplaatsing te slapen? Wat als hij weigert om een dutje te doen als er zoveel leukere dingen te beleven zijn dan slapen? Wat als de timing van het feest heel je schema overhoop haalt?

1 ding is zeker: de kans is groot dat de feestdagen iets anders zullen verlopen dan een normale dag in de week of in het weekend. Probeer niet te panikeren, een goede voorbereiding is het halve werk!

Dutjes

  • Als je kindje niet gewoon is om op verplaatsing of in een reisbedje te slapen, dan is het heel normaal dat het misschien niet van een leien dakje zal lopen. Het kan helpen als je hier nu al rond begint te oefenen. Je kan de week voor de feestdagen thuis al beginnen oefenen en je kindje zijn dutjes laten doen in het reisbedje. In het begin zal hij het misschien wat raar vinden, maar je zal zien dat hij het snel gewoon zal worden. Neem bij voorkeur ook dit bedje mee op verplaatsing. Als de planning het toelaat, dan kan je vóór de feestdagen nog een bezoekje plannen aan familie of vrienden om je kindje al eens te laten dutten in het reisbedje op een andere locatie.
  • Bevraag op voorhand waar je kindje kan slapen, hoe de kamer verduisterd is, … . Buitenlicht heeft een heel belangrijke invloed op de slaap van je kindje. Het beste is dat de kamer zo donker mogelijk is (een nachtlampje is uiteraard wel ok). Als je kindje gewoon is om in een donkere kamer te slapen, en plots een dut moet doen in een kamer waar veel buitenlicht binnenkomt, kan het heel moeilijk zijn om in slaap te kunnen vallen. Bespreek eventueel voordien of het goed is dat jullie de kamer extra verduisteren (door bv. een vuilniszak voor het raam te hangen).
  • White noise of witte ruis kan een grote hulp zijn. Dit zorgt er namelijk voor dat geluiden buiten de kamer gefilterd worden en je kindje niet van het minste geluid, geroep, of gelach wakker wordt. Tegenwoordig kan je dit gewoon via je tablet of telefoon laten afspelen. Zorg er wel voor dat je tablet of telefoon op vliegtuigstand staat. Laat de witte ruis afspelen zolang je kindje slaapt. Het stopzetten van de witte ruis van zodra je kindje in slaap is, kan er voor zorgen dat hij weer wakker wordt.
  • Probeer het schema dat je kindje normaal volgt te respecteren. Je kindje zal moe worden op de momenten dat het normaal gezien een dutje doet. Als je over dit moment gaat, wordt het voor je kindje sowieso moeilijker om de slaap te vatten. Als je wat verder moet rijden met de auto, probeer de rit dan te plannen op het moment dat hij normaal gezien een dutje doet.
  • De kans is groot dat je kindje helemaal geen zin zal hebben om te gaan slapen omdat er zoveel te beleven is. Belangrijk is om het sowieso wel te proberen. Desnoods ga je even voordat het tijd is om te gaan slapen naar een andere ruimte zodat je kindje al tot rust kan komen. Dan is de overgang van het feestgedruis naar plots moeten slapen wat minder groot.
  • Volg hetzelfde slaapritueel als thuis en neem alle slaaphulpjes mee die je thuis ook gebruikt: boekje, slaapzak, doudou of knuffeltje, … . Neem de tijd om je kindje tot rust te laten komen.
  • Slapen in een omgeving die je kindje niet kent, kan ervoor zorgen dat hij zich niet helemaal op zijn gemak voelt of zelfs wat in paniek is. Stel hem gerust met aanrakingen en je stem, blijf eventueel bij je kindje tot het rustig in slaap is gevallen.
  • Probeer minstens 30 minuten, voordat je het dutje opgeeft. Als het echt niet lukt, neem je kindje dan uit bed. Je kan dan overschakelen naar je back-up plan zoals een dutje in de buggy of in de draagzak. Als dat geen optie is, kan je na een halfuurtje nog eens opnieuw proberen.
  • Als de dut op geen enkele manier gelukt is, dan is er weinig aan te doen. Probeer je niet te druk te maken in het feit dat je kindje zijn slaap echt wel nodig heeft en het niet gelukt is. Zet in dat geval zeker in op een vroegere bedtijd ’s avonds.
  • Als je kind nog meerdere dutjes doet, probeer de planning dan enigszins te sturen zodat hij toch 1 van de dutjes in zijn vertrouwde omgeving kan doen.

Nacht

Als het feest pas tegen de avond begint, of het duurt door tot in de late uurtjes, kan ook de bedtijd een uitdaging worden. De kans is groot dat de dag tot dan toe al heel erg druk is geweest, met veel nieuwe indrukken, kortere of zelfs geen dutjes, … en een hyperactief, overprikkeld kindje als gevolg.

De vooropgestelde bedtijd schuift al snel op naar wat later. Misschien krijg je wat goedbedoeld advies cadeau: “hou hem maar wat langer op, dan zal hij straks zo moe zijn dat hij supergoed zal slapen” of “je gaat hem nu toch nog niet in bed stoppen, de cadeautjes moeten nog komen?”. Uiteindelijk ken jij je kindje het beste, en kan jij het beste inschatten wat je kindje wanneer nodig heeft. Hou daar zoveel mogelijk aan vast. Er zal niemand zijn die je het binnen 5 jaar nog kwalijk neemt dat je je kindje op het kerstfeest van 2019 op tijd in bed hebt gestopt.

Een gouden raad: hou je kindje niet tot heel laat ’s avonds op. Dat zal er alleen maar voor zorgen dat je kindje oververmoeid geraakt en de kans op een moeilijke bedtijd en/of nacht vergroten. Als je ’s avonds laat nog de trip terug naar huis moet maken, is het nog altijd beter dat je je kindje uit bed moet halen en dat het even wakker wordt, dan dat je het tot dat moment wakker zou houden.

Bij de bedtijd zijn er 3 mogelijke scenario’s:

  • De bedtijd verloopt hetzelfde als elke andere avond, je kindje valt heel rustig en vlot in slaap en slaapt heel de nacht door. Dit is mijn kerstwens voor jullie dit jaar 😊
  • Je kindje is doodmoe van de voorbije dag (drukte, veel indrukken, te weinig slaap overdag, …). Je kindje start zijn nacht al overprikkeld en oververmoeid, maar valt als een blok in slaap.
  • Je kindje is hyperactief bij de bedtijd, en slapengaan is het laatste waar hij aan denkt. Neem de tijd om je kindje rustig te laten worden. Probeer niet terug naar de drukte te gaan, want dan kan het zijn dat je weer helemaal opnieuw zal moeten beginnen.

De kans is groot dat de komende nacht wat onrustiger zal zijn dan anders, dat je kindje regelmatiger zal wakker worden en meer troost zal nodig hebben. Dat is heel normaal. Geef die troost en geruststelling dan ook, maar start niet met nieuwe of oude gewoontes die je thuis niet wil verzetten.

Wat na de feestdagen?

Het kan zijn dat je de dagen na de feestdagen de naweeën hiervan nog zal ondervinden. Schakel zo snel mogelijk weer over naar je vertrouwde, regelmatige ritme. Het kan een paar dagen duren voordat je kindje er weer helemaal in zit, maar alles valt wel weer op zijn plaats.

Vergeet niet om te genieten, en alvast heel fijne feestdagen gewenst!

Maak nu een afspraak!