Slaapcoaching en mild ouderschap

Waarom slaapcoaching pas mogelijk is vanaf 6 maanden
30/09/2020

Een tijdje geleden stelde een mama mij op Instagram deze vraag: ‘Hoe rijm je mild ouderschap met slaapcoaching?’ Een hele mooie vraag, die ik niet zomaar rap rap tussendoor wilde beantwoorden. Mijn antwoord op deze vraag? Dat lees je in deze blog.

Wat is mild ouderschap voor mij?

Als ik het over mild ouderschap heb, vertrek ik vanuit de visie op ouderschap van Nina Mouton. Een visie op ouderschap en opvoeding, zoals er nog heel wat anderen bestaan natuurlijk.

Ik vind het belangrijk om te benadrukken dat ik hier geen oordeel vel over wat goed of fout is, welke manier van opvoeden de juiste is, … . Ik ben ervan overtuigd dat elke ouder vertrekt vanuit dezelfde positieve intentie: het beste willen voor je kind en ouderschap vorm geven op een manier die het beste bij jou past. Uit alle verschillende visies, haal je als ouder de dingen die voor jou helpend zijn, die bij jou passen, waar jij de focus op wil leggen. En dat zal nooit voor iedereen exact hetzelfde zijn.

Mild ouderschap sluit aan bij hoe ik de opvoeding van mijn eigen kinderen vorm probeer te geven. Maar ook bij mijn visie als slaapcoach en de begeleiding die ik geef aan gezinnen.

Mildheid voor je kinderen, voor jezelf en voor je omgeving. Daar draait het om. Voor mij persoonlijk betekent dit:
– veiligheid bieden aan onze kinderen
– op zoek ga naar het evenwicht tussen nabij zijn en hen de ruimte geven om te groeien naar zelfstandigheid
– aandachtig zijn voor hun noden
– hen zoveel mogelijk de aandacht geven die ze verdienen.
Maar ook dat we grenzen geven waar het nodig is. Dat onze kinderen de waarden en normen mee krijgen die mijn man en ik belangrijk vinden. Dat we er als ouder kunnen blijven staan en niet vergeten goed voor onszelf te zorgen. Want als je eigen vat leeg is, kunnen je kinderen ook niet bijtanken.

Lukt ons dat altijd perfect? Verre van! Maar geen enkele ouder is perfect, en we doen ons uiterste best. Daarin durven we mild zijn voor onszelf 😊

Slaapcoaching en slaaptraining

Slaapcoaching en slaaptraining zijn ruime begrippen, waar een aantal verschillende methodes onder vallen. Ik leg jullie graag het verschil uit tussen de verschillende methodes. Als Gentle Sleep Coach werk ik enkel met de laatste methode.

Als Gentle Sleep Coach werk ik enkel met deze laatste methode. Deze methode sluit aan bij mijn eigen visie op opvoeding en ouderschap, maar ook bij wat we op dit moment allemaal weten uit onderzoek over ontwikkeling en hechting bij kinderen.

  1. De bekendste methode is de “Cry It Out” methode. Deze methode wordt jammer genoeg nog heel vaak geadviseerd, zowel door de omgeving als door professionals. Het is de methode die het bekendste is en waar ook het meeste onderzoek naar gebeurd is.
    “Laat je kindje maar wenen, na 3 dagen slaapt hij wel door”.
    Bij deze methode leg je je kindje in bed, verlaat je de kamer en ga je niet meer terug. Wat er ook gebeurt, je laat je kindje huilen tot hij of zij uiteindelijk in slaap valt.
    Wanneer deze methode wordt geadviseerd, worden de schadelijke gevolgen voor de ontwikkeling en hechting van je kindje er meestal niet bij verteld. Door je kindje alleen te laten huilen, stijgt het stressniveau. Als je kindje stopt met huilen – omdat het niet meer kan – blijft dat stressniveau echter heel hoog. Je kindje huilt omdat er iets is. Als er niemand reageert, dan leert je kindje eigenlijk dat huilen niet werkt, want er komt toch niemand. Ook op vlak van hechting kan dit gevolgen hebben. Om een veilige hechting op te kunnen bouwen, is het belangrijk dat je als ouder responsief bent. Van responsiviteit is er bij deze methode geen sprake.
  2. Je kindje gecontroleerd laten huilen is een tweede methode die vaak geadviseerd wordt. Dit is de methode waarbij je even kort naar je kindje gaat, en daarna weer weggaat voor een aantal minuten. In de periode dat je weggaat, ga je niet terug naar binnen. Er zijn varianten die adviseren om telkens dezelfde tijdsinterval te hanteren (bv. telkens 4 minuten weggaan voordat je teruggaat), er zijn ook varianten waarbij je telkens langer wacht voordat je teruggaat (bv. 1ste keer teruggaan na 4 minuten, 2de keer teruggaan na 6 minuten, enz.). Je laat je kindje niet volledig aan zijn lot over omdat je om de paar minuten teruggaat en even kort troost. Maar ook binnen die tijdsintervallen bouwt je kindje heel wat stress op, weet je kindje niet wat er gebeurt en laat je je kindje alleen. Een jong kind heeft immers nog geen tijdsbesef, dat is enkel een houvast voor de ouder om consequent te zijn. Ik vergelijk het vaak met hoe je reageert naar je partner toe. Stel dat ik verdrietig ben en mijn man komt me troosten. Hij stelt me kort gerust en zegt me dan dat hij binnen 5 minuten eens zal terugkomen om te kijken of ik al minder verdrietig ben. Hij komt weer even bij me kijken, een knuffel, en vertrekt dan weer. Het is een persoonlijk aanvoelen natuurlijk, maar ik zou liever hebben dat hij gewoon bij me blijft, me troost en geruststelt. Bij mijn kinderen heb ik deze methode daarom ook nooit willen gebruiken en ook als slaapcoach zal ik deze methode niet adviseren.
  3. Als laatste zijn er nog de methodes om responsief te slaapcoachen. Bij de responsieve methodes, laat je je baby niet alleen huilen, reageer je op het huilen van je kindje door hem te troosten, door nabijheid te bieden, door hem verbaal en fysiek gerust te stellen. Je blijft bij je kindje totdat hij of zij slaapt. Stapsgewijs bouw je jouw geruststelling en nabijheid af. Hierdoor bouw je veiligheid en vertrouwen in rond het slapen, maar geef je ook een veilige oefenruimte aan je kindje, want mama of papa is in de buurt. Uiteindelijk verdwijn je ook uit het zicht, maar daar werk je stapje voor stapje naartoe, en zelfs dan blijf je responsief. Wil dat zeggen dat er geen traantjes zullen zijn? Zeker niet, verandering is nooit leuk. Maar je aanwezigheid, je troost, je geruststelling, … dat maakt wel een wereld van verschil.

Slaap en mild ouderschap

Slaap is één van de thema’s waar je heel vaak (ongevraagd) advies over krijgt, maar ook 1 van de thema’s binnen opvoeding waar heel vaak over gelogen wordt. Een goed slapende baby, wordt nog al te vaak gelinkt met goed ouderschap, terwijl dat er helemaal niets mee te maken heeft. Het advies dat je krijgt, strookt soms zelfs helemaal niet met de normale ontwikkeling van slaap.

Samen slapen, je kind in slaap voeden of wiegen, je kindje bij jou nemen als het ’s nachts wakker wordt, … het is allemaal 100% ok, zolang het goed voelt voor jullie.

De eerste maanden horen de gebroken nachten erbij, dat is onderdeel van de (slaap)ontwikkeling van je kindje. Maar het valt niet altijd automatisch op z’n plooi na die eerste maanden. Dan kan het zijn dat het slaaptekort begint door te wegen, zijn effect begint te hebben op andere domeinen zoals werk, relatie, gezin, het functioneren van je kindje, … . Dan kan het zijn dat jullie oudergevoel aangeeft dat er iets moet veranderen, dat jullie grenzen bereikt zijn.

Op zo’n moment, kan slaapcoaching een hulp zijn, een houvast bieden om als gezin terug jullie slaap en energie terug te krijgen.

Slaapcoaching op maat van jouw kind en jouw gezin

Elk gezin is anders, elk kind is anders, dus elk slaapcoachingtraject zal er ook anders uit zien. Wat werkt voor het ene kind werkt daarom niet voor het andere kind. Jullie zijn uniek als gezin, en samen zoeken we hoe we een slaapplan op maat van jullie gezin kunnen opstellen. Een slaapplan dat tegemoet komt aan jullie verwachtingen, jullie doelen en jullie behoeftes. Het heeft geen zin om met een plan aan de slag te gaan, waar jullie je als gezin niet goed bij voelen. Dat werkt toch niet.

Op mijn website kan je meer lezen over mijn aanpak en werkwijze en mijn aanbod.

Heb je nog vragen of twijfels? Dan kan je altijd een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek vastleggen.

Maak nu een afspraak!