Slaaptips voor de overgang naar het winteruur

Van babybed naar groot bed
08/12/2018
Toon alle berichten

Slaaptips voor de overgang naar het winteruur

Het winteruur is daar weer! In de nacht van zaterdag 27 oktober op zondag 28 oktober gaat de klok één uur achteruit, van 3u naar 2u. Dat wil zeggen één uur extra slapen… maar om hier volop van te kunnen genieten als je kleine kinderen hebt, is het aan te raden de overgang naar het winteruur voor te bereiden.

Wat is het normale uur om wakker te worden?

 

 De meeste kinderen worden wakker tussen 6u en 7u30 – een normaal en gezond uur om aan de dag te beginnen. Als jouw kind de laatste maanden rond 6u30 wakker werd, wordt dat met de wintertijd plots 5u30, en heb je van de ene op de andere dag een kindje dat te vroeg aan zijn dag begint.

Elk kind gaat anders met verandering om. Een uurverandering heeft meer impact op jongere kinderen dan op oudere kinderen. Met dat in het achterhoofd, is het aan te raden dat je de overgang bij kinderen onder de 2 jaar stapsgewijs aanpakt. Op die manier zal je zondagochtend hopelijk niet voor een al te grote verrassing staan.

Stap voor stap richting winteruur

 

Stap 1: verschuif de bedtijd voordat het winteruur daar is
Je kan je kind voorbereiden op het winteruur door 4 of 6 dagen voordien de bedtijd te beginnen verschuiven. Je kan de bedtijd elke dag 10 of 15 minuten verschuiven, zodat je op de ‘normale’ bedtijd zit op de dag dat het uur effectief verandert.

 

Stap 2: beslis hoe je het zal aanpakken
Beslis of je de voorbereiding in 4 of 6 dagen zal doen.
  • 4 dagen: Verschuif de bedtijd elke avond 15 minuten. Als de normale bedtijd van je kind 19u is, start je op woensdagavond met je kindje om 19u15 in bed te leggen, op donderdag om 19u30, op vrijdag om 19u45, … . Op zondagavond zal je je kind hierdoor om 19u (nieuw uur) in bed kunnen leggen.
  • 6 dagen: Verschuif de bedtijd elke avond 10 minuten. Als de normale bedtijd van je kind 19u is, start je op maandagavond met je kindje om 19u10 in bed te leggen, op dinsdag om 19u20, op woensdag om 19u30, … . Op zondagavond zal je je kind hierdoor om 19u (nieuw uur) in bed kunnen leggen.
Stap 3: verschuif dutjes en maaltijden
Niet enkel de bedtijd moet verschuiven. Verschuif ook de dutjes en de maaltijden dag per dag 10 of 15 minuten om het beste resultaat te krijgen. Dat is niet zo evident omdat je overdag een ander tijdschema moet volgen, maar al deze veranderingen samen kunnen voor een vlottere overgang naar het winteruur zorgen.
Stap 4: Maak de dutjes prioriteit
Als het enigszins mogelijk is, zorg dan dat de dutjes in een zo regelmatig mogelijk schema vallen tijdens de aanpassingsperiode. Het is beter om geen dagen in te plannen die ver afwijken van de normale routine terwijl je stap per stap de overgang maakt naar de nieuwe tijd. Een goed uitgerust kind zal veel flexibeler de overgang maken naar een nieuw schema dan een oververmoeid kind.

 

Stap 5: Kijk naar de slaapsignalen
Het is belangrijk om de tijd in het oog te houden, maar even belangrijk om aandacht te geven aan de slaapsignalen van je kind (bv. in de oogjes wrijven, gapen, minder actief, …).

 

Stap 6: Verwacht een aanpassingsperiode van een week
Zelfs met alle bovenstaande suggesties, kan het tot een week duren voordat je kind zich volledig aangepast heeft aan de uurverandering, en dat is normaal. Na ongeveer een week zal je terug op schema zitten.

 

Een paar afsluitende tips
  • Probeer zo consistent als mogelijk te zijn.
  • Je zal tijdens deze overgang misschien iets flexibeler dan anders moeten zijn, je moet nl. rekening houden met de nieuwe maaltijduren, nieuwe dutjesuren, … . Uiteindelijk valt alles vanzelf weer op zijn plaats.
  • Een ochtendwandeling in de zon van zo’n 20 à 30 minuten, kan helpen om de interne klok van jouw kind de aanpassing te laten maken die hij nodig heeft. Het weer moet het natuurlijk toelaten. Laat zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen in je woning.
  • Bekijk het dag per dag. Vandaag een moeilijke dag? Morgen is er een nieuwe!
De overgang naar het winteruur is voor iedereen in het gezin weer aanpassen, en het zal een aantal dagen duren voordat iedereen mee is in het nieuwe ritme. Een stapsgewijze verandering is gemakkelijker dan een verandering van de ene dag op de andere. Ik hoop dat jullie met deze tips de overgang vlotjes maken! Succes!
Maak nu een afspraak!