Slaaptips voor de overgang naar de zomertijd

Van babybed naar groot bed
08/12/2018
Een rustgevend bedtijdritueel? Een must!
25/05/2019

Het is weer lente, en dat wil zeggen dat ook de zomertijd daar weer is. In de nacht van zaterdag op zondag (27 op 28 maart) schakelen we over van wintertijd naar zomertijd. Inderdaad, dat wil zeggen een uurtje minder slapen op zondagochtend.

Twee weken voor de uursverandering beginnen de vragen al stilletjes aan binnen te stromen: moeten we ons kindje hierop voorbereiden? Hoe pakken we dit best aan?

Laten we beginnen met de gemakkelijkste optie: DOE NIETS

Als jouw kindje elke ochtend (te) vroeg aan de dag start, je de natuur liever zijn werk laat doen, of het is praktisch niet mogelijk om de overgang voor te bereiden in stapjes, dan is dit de beste optie voor jou.
Op zondag doe je gewoon alsof het een normale dag is, je volgt je dagelijkse routine, maar dan met alles een uur vooruit geschoven.

Concreet:

  • Op zaterdagavond verzet je best alle klokken in huis al 1 uur vooruit nadat je je kindje in bed hebt gelegd.
  • Op zondagochtend zal je kindje door de uursverandering volgens de klok een uurtje later wakker worden. Geniet eerst even van dit moment, start de dag en volg de rest van de dag je normale routine gebaseerd op het nieuwe uur.
  • Het kan helpen om je kindje wakker te maken om 7u30 à 8u (nieuwe uur). Dat kan helpen om zich ‘moe’ genoeg te voelen om vroeger naar bed te gaan die avond. Ook het verschuiven van de dutjes zal dan makkelijker gaan.
  • Maaltijden, tussendoortjes en dutjes gaan door op de normale uren. Hou zelf zeker de klok in het oog.
  • ’s Avonds begin je aan de bedtijd op het‘normale uur’. Natuurlijk kan het zijn dat sommige baby’s of kinderen zich nog niet echt moe voelen omdat hun lichaam aangeeft dat het nog maar 18u is en nog geen 19u. Als je kindje echt nog niet moe lijkt bij de bedtijd, is het ook helemaal ok om de bedtijd iets later te zetten die avond.

Voor sommige kinderen (vooral jonge kinderen en kinderen die gevoelig zijn aan verandering) kan een verandering van 1 uur overweldigend zijn. Misschien hebben ze al een vroege bedtijd op dit moment of zijn de dutjes moeilijk? Misschien ben je bang om de overgang in 1 keer te maken? Dan is het ook mogelijk om DE OVERGANG IN STAPJES TE MAKEN.

Bij deze methode ga je de bedtijd niet in 1 keer verschuiven, maar begin je het ritme van je kindje al de dagen voor het zomeruur aan te passen. Het is de bedoeling dat we tegen zondag op het nieuwe uur zitten, dus zullen we de dagen voordien de bedtijd (en ook de dutjes, maaltijden, …) met 15 of 20 minuutjes beginnen verschuiven.

Concreet:

  • Wees zo consistent mogelijk met het eet- en slaapschema van jouw kind. Dat betekent dat je alle maaltijden, tussendoortjes, dutjes, … ook al mee moet verschuiven de dagen voorafgaand aan de zomertijd. Je schuift bij de dutjes en de maaltijden even veel als bij de bedtijd.
  • Maak je kindje ‘s ochtends iets vroeger wakker om de aanpassing aan het nieuwe ritme gemakkelijker te maken.
  • Op zondag volg je je dagelijkse routine, maar dan aangepast aan het nieuwe uur.
  • De aanpassing aan het nieuwe uur kan wel een week nodig hebben. Dit is omdat de ‘innerlijke klok’ van je kind ertegen vecht om op de standaard tijd te blijven.

Heel veel succes! Weer een stapje dichter bij de zomer 🙂

Naast deze tips kan je bij mij terecht voor individuele slaapcoaching en losse consultaties.
Binnenkort komen ook de eerste online programma’s online! Neem even een kijkje in welke thema’s ik jullie zal onderdompelen en vergeet je niet (vrijblijvend) aan te melden als je op de hoogte wil blijven.

Wil je geen enkele tip missen? Volg me dan zeker op instagram en facebook!

Maak nu een afspraak!