Slaaptips voor de overgang naar de zomertijd

Van babybed naar groot bed
08/12/2018
Een rustgevende bedtijdroutine? Een must!
25/05/2019
Toon alle berichten

Slaaptips voor de overgang naar de zomertijd

Het is weer lente, en dat wil zeggen dat ook de zomertijd daar weer is!
In de nacht van zaterdag op zondag (30 op 31 maart) schakelen we over van wintertijd naar zomertijd.

Om juist te zijn: zondagnacht 31 maart 2019 om twee uur ’s nachts draaien we de klok één uur vooruit, twee uur wordt drie uur. De overschakeling naar de zomertijd heeft als gevolg dat je zondagochtend een uur minder zal kunnen slapen.

Voorbereiding op de uurverandering

Eén van de beste manieren om je kind voor te bereiden op de zomertijd, is ervoor zorgen dat ze goede dutjes doen de dagen voordat het uur wisselt. Goede dutjes zorgen ervoor dat het ongemak dat gepaard gaat met zo’n uurverandering wat opgevangen wordt.

Daarnaast zal je moeten beslissen hoe je de overgang naar de zomertijd wil maken.
Er zijn 2 mogelijkheden:

1. DOE NIETS

Als jouw kindje elke ochtend te vroeg aan de dag start, is dit de beste methode voor jou. Doe gewoon alsof het een normale dag is. Volg je dagelijkse routine, maar dan met alles een uur vooruit geschoven.

Concreet:

  • Op zaterdagavond verzet je de klok 1 uur voorwaarts nadat je je kindje in bed hebt gelegd. Vergeet niet om alle klokken in huis te verzetten.
  • Op zondagochtend zal je kindje door de uurverandering op een meer aanvaardbaar uur wakker worden, en volg je de rest van de dag gewoon je normale routine gebaseerd op het nieuwe uur.
  • Het kan helpen om je kindje wakker te maken om 7u30 à 8u (nieuwe uur). Dat kan helpen om zich ‘moe’ genoeg te voelen om vroeger naar bed te gaan die avond. Ook het verschuiven van de dutjes zal dan makkelijker gaan.
  • Maaltijden, tussendoortjes en dutjes gaan door op de normale uren. Hou zelf zeker de klok in het oog.
  • ’s Avonds begin je aan de bedtijd op hun ‘normale uur’. Natuurlijk kan het zijn dat sommige baby’s zich nog niet echt moe voelen omdat hun lichaam aangeeft dat het nog maar 18u is en nog geen 19u.
  • Wees flexibel en geduldig.
  • Voor de gezinnen die reeds een traject slaapcoaching doorliepen: als het nodig is, kan je de Shuffle (stoelposities) opnieuw gebruiken voor een aantal dagen om je kindje te helpen in slaap te vallen op de nieuwe bedtijd.
  • Het goede nieuws over deze methode? Deze methode van aanpassing neemt zelden meer dan een week in beslag.

2. MAAK DE OVERGANG IN STAPJES

Voor sommige kinderen (vooral voor jonge baby’s) kan een verandering van 1 uur overweldigend zijn. Misschien hebben ze al een vroege bedtijd op dit moment, of zijn de dutjes moeilijk. Hou je je hart vast om de overgang in 1 keer te maken? Dan is het een mogelijkheid om de overgang in stapjes voor te bereiden.

Bij deze methode verschuiven we de bedtijd niet in 1 keer. Mijn voorbeeld is gebaseerd op een bedtijd die normaal gezien om 19u valt.

Concreet:

  • Het is de bedoeling dat we tegen zondag op het nieuwe uur zitten. Dat kan je doen door de bedtijd een aantal dagen voordien al te beginnen vervroegen met 15 of 20 minuten.
  • Wees zo consistent mogelijk met het eet- en slaapschema van jouw kind. Dat betekent dat je alle maaltijden, tussendoortjes, dutjes, … ook al mee moet verschuiven de dagen voorafgaand aan de zomertijd. Je schuift bij de dutjes even veel als bij de bedtijd.
  • Maak je kind ‘s ochtends iets vroeger wakker om de aanpassing aan het nieuwe schema gemakkelijker te maken.
  • Op zondag volg je je dagelijkse routine, maar dan aangepast aan het nieuwe uur.
  • De aanpassing aan het nieuwe uur kan wel een week nodig hebben. Dit is omdat de ‘innerlijke klok’ van je kind ertegen vecht om op de standaard tijd te blijven.

Tips voor volwassenen

Ook als volwassene kan je gebaat zijn met een aantal tips om de overgang zo vlot mogelijk te maken.

  • Ga komende donderdag 15 minuten vroeger dan normaal naar bed.
  • Op vrijdag ga je 30 minuten vroeger naar bed
  • Probeer op zaterdag 45 minuten vroeger naar bed te gaan dan je gewoonlijke bedtijd
  • Probeer alle cafeïne deze week te mijden na 13u30 om het gemakkelijker te maken vroeger naar bed te gaan.
  • Ook alcohol heeft een negatief effect op slaap, dus het mijden van alcohol dit weekend kan een hulp zijn.

Ik hoop dat jullie met bovenstaande tips een vlotte overgang maken naar het zomeruur!

Maak nu een afspraak!