Slapen op vakantie

Nachtmerrie of nachtangst?
18/04/2020
Van vakantieritme naar schoolritme
27/08/2020

Vóór de vakantie

  • Start uitgerust aan je vakantie: bewaak de dutjes, de bedtijd, zorg voor een zo goed mogelijke nachtrust, … . Een uitgerust kind kan gemakkelijker om met de veranderingen op reis.
  • Neem ‘thuis’ mee op vakantie: neem spullen mee die je kindje het vertrouwde gevoel van thuis zullen geven. Pak zij favoriete boekjes in, knuffeltjes, nachtlampje, … . Alles wat het slapen op vakantie vertrouwd kan doen voelen!
  • Tijdzone met 1 of 2 uur verschil? Begin al met het ritme van je kindje aan te passen voordat je vertrekt door het per dag met 15 min vroeger of later te schuiven.
    Je kan dit op dezelfde manier aanpakken zoals de overgang naar de zomertijd en de wintertijd.
    Als dat niet mogelijk is, maak je kindje dan op reis op het uur wakker dat hij normaal gezien aan de dag start.
  • Reisbedje op vakantie? Het kan helpen om thuis al eens te oefenen voor de reis. Ook slapen in een tent of caravan kun je een paar keer op proef doen indien dat mogelijk is. Dat moet niet altijd voor een hele nacht zijn, een dutje is zeker ook al goed.

Tijdens de vakantie

  • Lange reis achter de rug of schema helemaal overhoop door te reizen? Hou het rustig de eerste dag(en) van je vakantie.
  • Hou goede slaapgewoontes en het ritme van je kindje(s) zoveel mogelijk vast tijdens de vakantie. Als je het ritme loslaat, geeft dat wat meer vrijheid, maar dat betekent vaak ook minder slaap. Op die manier bouw je langzaam maar zeker oververmoeidheid op. Resultaat: meer zeuren, geen blijf weten met zichzelf, moeilijkere nachten, meer huilen, niet luisteren, bedtijdbattles, slechter slapen, … .
  • Het is niet omdat het vakantie is of omdat je op reis bent, dat je kindje plots volledig andere noden heeft op vlak van slaap, die blijven gewoon hetzelfde. Het lijkt logisch om te denken dat later in bed ook langer slapen ’s ochtends betekent. Jammer genoeg werkt het niet zo, integendeel. Een te late bedtijd geeft meer kans op moeilijkere nachten en vroeger wakker worden. Te weinig slaap overdag door het weglaten van dutjes ook.
  • Ook al zijn de slaapomstandigheden op reis vaak anders, zorg zoveel mogelijk voor een goede slaapomgeving:
    • Donkere kamer: neem een paar vuilzakken mee en plakband, of een rol aluminiumpapier. Aluminiumpapier blijft er mits het vochtig maken van de ramen gemakkelijk op kleven.
      Supertip? Dit verduisteringsdeken met zuignappen dat je gemakkelijk overal meeneemt!
    • Zorg voor stilte en gebruik eventueel witte ruis om de geluiden van buiten uit de kamer te filteren.
  • Laat het slaapritueel zoveel als mogelijk hetzelfde lopen als thuis.
  • Vakantie = spelen, veel buiten zijn, zwemmen, … . Het is dan ook normaal dat kinderen sneller moe zijn. Hou hier rekening mee en stop je kindje eventueel wat vroeger in bed als je ziet dat je kindje moe is.
  • Veel indrukken overdag = moeilijker om rustig in slaap te vallen. Wissel drukkere dagen af met rustige dagen. Plan niet elke dag overvol. Zorg voor een rustig moment voor het slapengaan.
  • Is je kindje drukker en/of opstandiger, avonden of nachten moeilijker, … ? Vervroeg de bedtijd. Slapen doet slapen. Het uur van wakker worden heb je niet in de hand, maar het uur waarop een kindje naar bed gaat wel waardoor je daar wat extra slaap aan kan plakken indien nodig.
  • Als je kindjes op reis samen moeten slapen en dat thuis niet gewoon zijn, is de kans groot dat ze elkaar zullen wakker houden. Het kan helpen om eerst het ene kindje in bed te leggen en zodra dat kindje slaapt het andere.
  • Probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven, want als je je zelf druk maakt over het slapen, zal je kindje dat zeker voelen.
  • Op de camping en huilt je baby de hele camping wakker? Dan is een ‘noodscenario’ soms wel niet te vermijden: een wandelingetje in de buggy bijvoorbeeld kan op zo’n moment wonderen doen. Wees dan wel alert dat je deze gewoontes thuis niet verder zet.
  • Zelfs een kindje dat normaal gezien geen middagdut meer doet, kan op vakantie daar af en toe wel eens nood aan hebben. In dat geval zal je kleuter ’s avonds niet op het gewone tijdstip moe zijn, een iets latere bedtijd kan dan ook geen kwaad.
  • Op vakantie verlies je de tijd rapper uit het oog. Wees aandachtig voor de slaapsignalen van je kind zodat hij/zij niet oververmoeid wordt.
  • De kans is groot dat je bij de bedtijd iets langer in de buurt zal moeten blijven dan gewoonlijk als je kind moet slapen in een nieuwe omgeving. Als je kind wat ouder is, leg dan uit dat bedtijd en slapen op vakantie wat anders is dan thuis en dat het bij thuiskomen weer gewoon normaal zal zijn.
  • Als je tijdens je reis op dezelfde plaats verblijft, zal je kindje rapper wennen aan de slaapruimte en zich sneller op z’n gemak voelen (zelfde bedje, zelfde kamer, …)
  • Zorg ervoor dat je kind geen dutjes mist. Als dat betekent dat een dutje in de buggy, in je armen of in de auto doorgaat, is dat ok. Dutjes missen zal enkel voor moeilijkere nachten zorgen, dus zorg dat je kindje op 1 of andere manier kan dutten.
  • Creëer geen nieuwe slaapgewoontes die er voor de reis niet waren en die je na de reis niet wil behouden (bv. handje vasthouden tot je kindje in slaap is, in slaap wiegen, in slaap voeden, ..)

Na de vakantie

  • Terug thuis? Prioriteit = zo snel mogelijk terug naar je normale routine gaan.
  • Hou het de eerste 2 dagen na de reis rustig zodat je tijd hebt om de dutjes en bedtijd terug op z’n plooi te krijgen.

Geniet van jullie vakantie!

Krijg je graag tips rond de slaap van jouw kindje? Volg me dan op Instagram en Facebook !

Heb je nog meer vragen over de slaap van je kindje? Ik help je graag verder tijdens een losse consultatie!

Is je kindje een slechte slaper en wil je graag de nachtrust voor heel het gezin terug? Tijdens een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek vertel ik je graag wat ik voor jullie als slaapcoach kan betekenen.

Hebben mijn tips je geholpen op vakantie? Een tag @vangaapnaarslaap motiveert me om jullie nog meer tips te bezorgen!

Maak nu een afspraak!