14 tips en weetjes rond slaap

Slaapregressie! Wat is het? En wanneer is het weer voorbij?
13/02/2020
Nachtmerrie of nachtangst?
18/04/2020

Als kersverse ouder zal je over het onderwerp ‘slaap’ wellicht 101 goedbedoelde tips en adviezen krijgen uit je omgeving. Die adviezen komen meestal voort uit eigen ervaringen of vanuit tips die ze ooit eens van iemand anders hebben gehoord, maar zijn daarom niet altijd waar. Ik help jullie graag op weg met een aantal onderbouwde tips en weetjes rond slaap.

Heb je graag persoonlijk advies en antwoord op je vragen? Neem dan zeker een kijkje bij mijn slaappakketten!

Slaaptips
  1. Slaapgebrek hoort er – zeker in het begin – bij. Tijdens het eerste levensjaar van een baby verliest een ouder gemiddeld 6 weken (!) slaap.
  2. In slaap vallen en doorslapen is een aangeleerde vaardigheid, net zoals fietsen, lezen, schrijven, … . Het ene kind leert het al sneller en gemakkelijker dan het andere. Het karakter van een kind kan een belangrijke rol spelen bij het slaapgedrag.
  3. Ieder kind is anders. Er bestaat dus niet 1 standaard advies over doorslapen dat voor alle kinderen werkt. Daarnaast varieert de leeftijd waarop baby’s gaan doorslapen sterk en zal dat dus bij elk kind anders zijn.
  4. Elk gezin is anders. Waarden en normen, visie op opvoeden, intuïtie en gevoel, … het zijn allemaal zaken die meespelen in hoe je de opvoeding van je kind vorm geeft, en dus ook hoe je kijkt naar slaap. Vertrouw op jullie eigen gevoel en laat je niet verblinden door alle (goedbedoelde) tips, adviezen en verwachtingen.
  5. Een slaapprobleem is pas een probleem als jullie dat als ouder zo ervaren. Pas als iets niet meer werkt, om welke reden dan ook, is er een ‘probleem’. En dan niet als een GROOT probleem, maar als iets wat je graag anders zou willen.
  6. Slaaptraining is pas mogelijk vanaf een kindje 6 maanden is, gerekend vanaf de uitgerekende leeftijd. Voor die leeftijd is een baby er mentaal, fysiek en qua ontwikkeling nog niet klaar voor.
  7. Slaaptraining ≠ je kindje alleen laten huilen. Het kan ook op een liefdevolle manier, waarbij je je kindje stap voor stap ondersteunt, responsief bent en een veilig gevoel rond het slapengaan installeert.
  8. Zorg er altijd voor dat de slaapomgeving en -situatie veilig is.
  9. Steef naar elke dag hetzelfde uur om de dag te beginnen en om de dag te eindigen. In het begin maakt je kindje nog geen verschil tussen dag en nacht, maar dit zal de ontwikkeling van het circadiaans ritme ondersteunen. Als een kindje regelmaat begint te ontwikkelen op vlak van slaap, zal het je helpen om elke dag ongeveer hetzelfde ritme te kunnen volgen.
  10. Zorg voor een vast slaapritueel. Je kan hiermee starten vanaf een baby 6 à 8 weken is. Dit helpt om de dag rustig af te sluiten en zo kan je kindje zich fysiek en emotioneel voorbereiden op de nacht.
  11. Het is belangrijk dat het kind bij het slapengaan slaperig, maar toch nog wakker genoeg is om die laatste stapjes om in slaap te vallen zelf te doen. Op die manier beseft je kindje dat het in slaap valt in zijn/haar bedje en zorgt dit niet voor verrassingen als hij/zij ’s nachts wakker wordt.
  12. Slechte slaappatronen zijn gemakkelijker om te keren als ze zich nog niet te lang voordoen. Hoe ouder het kind, hoe langer het duurt om nieuwe slaapgewoontes te creëren. Weet ook dat bij slaaptraining het eerst erger wordt, voordat het beter wordt.
  13. Hoe meer regelmaat en ritme, hoe beter de slaap. Als je kind tekenen van moeheid vertoont, reageer dan meteen door je kind naar bed te brengen. Als je dit moment gemist hebt, ook al is het maar met 5 minuten, heb je het gemist. De kans is groot dat je kind dan veel meer protesteert om te gaan slapen. De kans is ook groter dat je kind ’s nachts wakker zal worden.
  14. Frisse lucht en voldoende beweging overdag helpen voor een goede slaap.

Meer tips en weetjes rond slaap? Volg me dan zeker op instagram en facebook!

Veel succes!

Maak nu een afspraak!