Zomerse slaaptips

Een rustgevende bedtijdroutine? Een must!
25/05/2019
Tips van de slaapcoach voor ouders met (kleine) kinderen. (HLN)
24/11/2019
Toon alle berichten

Zomerse slaaptips

Langere dagen, warme temperaturen, … de zomer is volop bezig. Maar wat gebeurt er wanneer het té warm wordt? Met deze slaaptips help je je kindje om zo goed mogelijk te slapen tijdens de zomer.  

Hou de slaapkamer koel

De ideale temperatuur om te slapen ligt rond 18 graden. De één slaapt net wat beter met dat graadje minder, de ander met dat graadje meer. Tijdens de zomer is het heel erg moeilijk om deze ideale temperatuur in de slaapkamer te halen.

Als je airconditioning hebt, zorg dan dat de temperatuur van de kamer op punt staat vóór de bedtijd. Als je geen airconditioning hebt, kan een ventilator helpen om wat verkoeling te brengen.

Als je kindje uit bed kan en het daarom niet veilig is om een ventilator in de kamer te laten staan, kan je overwegen om voor de bedtijd de kamer te koelen met de ventilator in de kamer, en eventueel een deurhekje te plaatsen vanaf de bedtijd met de ventilator achter het hekje. Als je de ventilator aanlaat tijdens het slapen, zorg dan ook dat deze niet pal op het gezicht van je kindje staat gericht.

Laat overdag alle gordijnen en zonwering dicht. Verluchten van de kamer doe je best ’s morgens vroeg.

Een rustig bedtijdritueel blijft een must

In slaap vallen als het warm is, is lastig voor je kind. Om af te koelen kun je hem voor het slapen in een lauwwarm badje doen. Een rustig bedtijdritueel helpt zodat je kindje zich kan ontspannen. Een ontspannen kind zal het minder warm hebben dan een onrustig kind. Blijf ook kijken naar de slaapsignalen van je kindje zodat je de juiste bedtijd voor jouw kind kan behouden.

Beperk beddengoed

Als het buiten warm wordt, is het beter om alle dekentjes, lakentjes, … die voor oververhitting kunnen zorgen te verwijderen uit het bedje. Sommige kindjes hebben het echter lastig om zonder dekentje of slaapzak in slaap te vallen. Zorg dan voor een zo dun mogelijk dekentje of lakentje en laat je kindje enkel in een rompertje of in hun pamper slapen. Kies bij voorkeur voor katoenen kleding, dat laat de warmte goed door.

Veel kindjes hebben in hun bedje een waterdichte matrasbeschermer. Doordat deze vaak niet ademend zijn, kan het ervoor zorgen dat je kindje het hierdoor warmer heeft. Een matrasbeschermer die én waterdicht én ademend is, kan helpen om ’s nachts koeler te slapen.

Is het overdag te warm in de slaapkamer? Overweeg dan om een reisbedje in een koelere (maar rustige) ruimte te zetten zodat je kindje daar kan slapen tijdens de dutjes.

Pyjama of niet?

Hoe mooi en schattig een pyjama ook kan zijn, bij warm weer is het soms beter om de pyjama weg te laten en je kindje bv. enkel met een pamper en lichte T-shirt of zelfs enkel met een pamper aan te laten slapen. Als je airconditioning in de kamer hebt, is het wel aan te raden om een pyjama te blijven gebruiken zodat je kindje het niet te koud krijgt.

Overweeg een white noise machine

Bij de zomer hoort ook buiten genieten. Spelende kinderen buiten, een BBQ in de buurt, … kunnen ervoor zorgen dat je kindje moeilijk in slaapt bij de bedtijd of in de loop van de avond gemakkelijker wakker wordt door het geluid van buiten.

Een white noise machine helpt om geluiden van buitenaf te filteren en de slaapomgeving op die manier rustiger te maken. Als je een ventilator laat draaien, kan ook deze voor voldoende white noise zorgen zodat je kindje niet alles wat buiten gebeurt, hoort.

Vermijd zonlicht rond de bedtijd

Langere dagen kunnen het slaappatroon en het circadiaans ritme van je kindje beïnvloeden. Het kan helpen om een uur voor bedtijd de ruimtes waar je tijd met je kindje doorbrengt al te verduisteren (bv. gordijnen dicht doen, …). Dit kan helpen om de overgang naar de bedtijd gemakkelijker te maken zodat je kindje gemakkelijker in slaap valt.

Zonlicht verhindert de productie van het slaaphormoon melatonine. Het duurt ook een aantal uur voordat je lichaam de optimale hoeveelheid melatonine heeft aangemaakt voor een rustige slaap. Het laatste half uur voor bedtijd binnen rustige activiteiten doen, zal ook zorgen dat je kindje gemakkelijker in slaap zal vallen.

Wees alert voor signalen van allergieën

Allergieën kunnen ervoor zorgen dat je kindje te weinig slaap krijgt. En te weinig slaap kan er dan weer voor zorgen dat je kindje gevoeliger is voor de allergiesymptomen. Het is een vicieuze cirkel, maar er zijn wel een aantal dingen die je kan doen om de symptomen te verzachten:

  • Geef je kind frequenter een bad. Al is het maar snel even afspoelen onder de douche, het water helpt om de sporen van pollen te verwijderen van hun huid en haar en vermijd dat ze in bed terecht komen.
  • Wanneer het winderig is buiten hou je de ramen beter gesloten. Of je kan een luchtreiniger gebruiken om de pollen uit de lucht te halen.
  • Stofzuig regelmatig en ververs wekelijks de lakens van de bedden om de pollen binnenshuis tot een minimum te beperken.
  • Als je vermoedt dat je kindje last heeft van allergieën, ga dan zeker ook langs bij de kinderarts.

Beperk activiteiten

Ik weet dat het ongelofelijk verleidelijk is om zoveel mogelijk uit de zomer te halen als mogelijk, maar hou er rekening mee dat kinderen het ’s avonds vaak moeilijker hebben om tot rust te komen als ze een druk schema hebben gehad overdag. Probeer het aantal activiteiten te beperken en bouw rustmomenten in.

Hetzelfde geldt voor de dutjes tijdens de zomer. Het is belangrijk om het schema van je kindje zo normaal mogelijk te houden. Mooier weer of vakantie zorgen er niet voor dat de noden van je kindje veranderen op vlak van slaap.

Zorg voor voldoende vochtinname

Als je niet voldoende gehydrateerd bent, kan dit ervoor zorgen dat het moeilijker is om te relaxen. Dehydratatie kan leiden tot een reductie van melatonine, wat dan weer de slaap beïnvloed.

Elke ouder weet dat een oververmoeid kind niet bepaald aangenaam is en een uitdaging kan zijn bij de bedtijd. Om dit te helpen voorkomen is het daarom ook belangrijk om te zorgen dat je kindje voldoende drinkt, bij voorkeur water.

Gesuikerde drankjes en cafeïne kunnen het omgekeerde effect hebben.

Hou ermee rekening dat bedtijd kan veranderen

De dagen zijn langer en de nachten zijn korter tijdens de zomer. Probeer zoveel mogelijk aan het schema van je kindje vast te houden. Als je merkt dat je schema (onbedoeld) toch is verschoven, kan je de tips gebruiken uit het artikel rond de overgang naar het zomeruur om terug op schema te geraken.

Frisse lucht doet wonderen

Frisse lucht kan helpen om je kindje beter te doen slapen. Zorg dat je zeker tijd buiten in plant: lopen, springen, spelen, plonsen in het zwembad, gaan wandelen, … . Zorg hierbij altijd dat je kind beschermd is tegen de zon door ze goed in te smeren.

Als je gaat wandelen met de kinderwagen, dek deze dan nooit af met een doek. De temperatuur kan hierdoor heel snel stijgen. Gebruik liever een parasol om je kindje te beschermen tegen de zon in de kinderwagen, deze zijn vaak ook nog voorzien van een UV-coating.

Zorg ervoor dat je plannen om buiten te zijn, de slaap van je kindje niet verhindert.

Maak nu een afspraak!